Als beginnend bedrijf wil je een goede eerste indruk maken, dat doe je met een professionele huisstijl. Het is een visuele identiteit van een bedrijf of organisatie, gebruikt op briefpapier, website, visitekaartjes, bedrijfskleding en ga zo maar door. Waarom dit zo belangrijk is, legt De Werkkamer voor je uit.
Niet alleen starters hebben baat bij een professionele huisstijl, ook na een overname (zoals onze case voor HouGrip.nl) of bij een verouderde huisstijl kan het goed zijn om deze op te frissen. Beschouw het als de ‘identiteit van jouw onderneming of organisatie’. Het is jouw presentatie naar de buitenwereld dus hou dit scherp.
Het logo is een belangrijk onderdeel, maar het gaat veel verder. Het is een eenduidig beeld dat staat voor wie je bent en gaat samen met kleurkeuzes en lettertypes, de schrijfwijze van de naam, maar ook de tone-of-voice van de teksten in bijv. de website en misschien wel een pakkende quote. Zelfs papierkeuze hoort hierbij.
1. Een huisstijl maakt je herkenbaar
Door consistent gebruik te maken van de huisstijl ontwikkel je herkenning. Dit heeft een positieve invloed op de betrouwbaarheid van jouw bedrijf of organisatie.
2. Onderscheidend van de concurrentie
Jouw huisstijl past bij jouw identiteit en daarmee onderscheid je je van de concurrentie. Belangrijk want het laatste wat je wilt is dat een potentiële klant jou verwart met de concurrent.
3. Verwachtingen bij de klant
Met een professionele huisstijl creëer je bepaalde verwachtingen bij een ‘potentiële’ klant. Voor een organisatie die zicht richt op duurzaam leven, maak je keuzes die passen bij de doelstellingen. Kies voor gerecycled papier, een drukker die werkt met duurzame, milieuvriendelijke inkten voor alle offline uitingen en natuurlijk gebruik je passende kleuren en lettertypes. Een mooi voorbeeld hiervan is Delta Agrifood Business. Deze tijdelijke pagina vormt de start van een nog te ontwikkelen website.
4. Je geeft richting aan de organisatie of bedrijf
Een goede huisstijl laat visueel zien wie je bent, wat je doet en waar je in gelooft.
Zoals onze case voor TanteLouise, zorginstelling in Bergen op Zoom. Voor deze organisatie ontwikkelden we een nieuwe huisstijl. Hier ging een brainstorm aan vooraf waarin we startten bij de fundamenten van deze organisatie. De kernwaarden: zorg, samen, liefde en thuis, komen visueel terug in vele online en offline communicatiemiddelen. Zo ook de tekst: “De beste zorg, waar thuis ook is”.
Wil jij eens sparren over een nieuwe huisstijl, het updaten ervan of heb je er een vraag over? Contact ons hier