5 Tips voor een ijzersterke webtekst

Ijzersterke webtekst schrijven

Een ijzersterke webtekst schrijven is niet moeilijk, zeker niet met deze 5 meest belangrijke tips. Je hebt een nieuwe website gebouwd volgens de laatste technieken en het design past perfect bij jouw doelgroep, maar de juiste pakkende webteksten waarmee je de bezoeker verleidt ontbreken. Dat is zonde omdat het minstens zo belangrijk is. 

1. Denk aan de lezer en Google
Uiteraard wil je goed gevonden worden met jouw website in een zoekmachine als Google en tegelijk de lezer / bezoeker heldere content bieden. Een combinatie hierin is dus belangrijk. Een pagina alleen voor Google schrijven, levert vaak een niet leesbare tekst op en hiermee verlies je de bezoeker. Wat je kunt doen is zoekmachine optimalisatie gebruiken, ook wel SEO (Search Engine Optimalisation), genoemd. In jouw bedrijfstak ga je op zoek naar waar jouw doelgroep (bezoeker) veelal op zoekt in Google. Deze zoekwoorden gebruik je in de kop, intro en tekst.

2. Bepaal het doel van de tekst
Wil je de bezoeker informeren of wil je een directe call to action en verleiden tot een aankoop, inschrijving voor een nieuwbrief of download? Bepaal het doel en stem hier de tekst op af.

3. Gebruik tussenkoppen & opsommingen
Het schrijven van een ijzersterke webtekst is hele andere koek dan schrijven voor een krant of brochure. Mensen scannen of de tekst relevant is. Het is dan ook belangrijk dat ze in één oogopslag zien waar ze naar op zoek zijn, zodat de tekst nauwkeurig wordt gelezen.

4. Het juiste taalgebruik
Voor elke tekst op het web geldt: hou het kort, eenvoudig en duidelijk. Vermijd altijd vakjargon en verplaats je in de bezoeker / lezer. Vaak zit deze helemaal niet te wachten op allerlei details die voor jou wel belangrijk zijn of waarvan je denkt dat deze belangrijk zijn. Laat je tekst ook altijd lezen aan iemand van buiten de organisatie of bedrijf.

Verder:

  • Gebruik korte zinnen
  • Gebruik actieve zinnen
  • Vermijd tegenwoordige en verleden tijd door elkaar (schrijf het liefste in de tegenwoordige tijd)
  • Gebruik niet teveel ‘zullen’ en ‘worden’
  • Gebruik geen afkortingen
  • Schrijf getallen tot en met twintig voluit
  • Twijfel over de schrijfwijze? Check de spelling

5. Maak een pakkende kop
Een kop moet altijd de lading dekken. Probeer in combinatie met SEO, de juiste, prikkelende kop voor jouw tekst te kiezen. Uit onderzoek is gebleken dat een tekst waarvan de kop de lading dekt, beter wordt begrepen en verwerkt.

Een goede webtekst is doorslaggevend bij het succes van je website. Omdat een goede tekst aanzet tot actie, hogere conversie en ervoor zorgt dat je goed vindbaar bent in zoekmachines zoals Google. En minstens zo belangrijk is dat het schrijven van de juiste tekst zorgt voor de juiste beleving van jouw bedrijf, merk of organisatie.
Kom je er alsnog niet uit? Wij helpen graag! Neem contact op.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email